Liefde & Financiën: Hoe Romantiek Onze Uitgaven Beïnvloedt
De liefde hangt in de lucht, maar de druk om uit te pakken met romantische gebaren is ook aanwezig. De financiën van consumenten in heel Europa staan al onder druk als gevolg van de stijgende kosten van levensonderhoudscrisis en hoge inflatieniveaus, maar veel mensen in relaties voelen ook de extra druk om geld uit te geven aan hun partner - zelfs als dit betekent dat ze hierdoor in de schulden komen.
Intrum analyseert de impact van Valentijnsdag op romantische cadeaus
Dit jaar werpt Intrum een licht op de complexe relatie tussen liefde en financiën. We helpen onze klanten inzicht te krijgen in de impact die verwachtingen in relaties kunnen hebben op hun uitgaven - zelfs met financiële en emotionele spanning tot gevolg - en om bedrijven beter inzicht te geven in het consumentengedrag in deze tijd van het jaar.
Valentijnsdaguitgaven jaar op jaar
Valentijnsdag 2023 werd diep beïnvloed door de kosten van levensonderhoudscrisis, volgens het Valentijnsdag Marktverslag van Mintel.
Met een inflatie van 9,9% in de EU in februari 2023 is het geen verrassing dat de uitgaven zijn gedaald. Respondenten van Mintel in het Verenigd Koninkrijk rapporteerden bijvoorbeeld een daling van 19% in de uitgaven op jaarbasis, waarbij 50% van de kopers minder uitgaven aan Valentijnsdagcadeaus.
Volgens het Valentijnsdagverslag van Barclay was 16% van de ondervraagde stellen het ermee eens om hun Valentijnsuitgaven in 2023 te beperken. 15% was het erover eens om elkaar helemaal geen cadeaus te kopen en in plaats daarvan te focussen op ervaringen. 26% koos ervoor om meer tijd thuis door te brengen, terwijl 31% koos voor goedkopere avondjes uit.
Financiële zorgen kunnen Valentijnsdag 2023 ook hard hebben getroffen, mede door de wegwerpaard van traditionele Valentijnscadeaus. Volgens Mintel is 63% van de consumenten meer bereid om Valentijnscadeaus te kopen die langer meegaan.
In zekere zin wordt Valentijnsdag zelf gezien als een "wegwerpholiday", waarbij veel stellen bereid zijn compromissen te sluiten tijdens financieel moeilijkere tijden. De druk blijft echter voor stellen om elkaar het hele jaar door cadeaus te geven - zelfs als dit aanzienlijke financiële druk veroorzaakt.
7 tips voor een gezonde financiële relatie >
De druk van het geven van cadeaus met Valentijn
Er blijft een duidelijke link bestaan tussen romantische partnerschappen en de druk om te veel uit te geven.
Minder dan de helft van de consumenten in Zweden en Oostenrijk zei dat ze zeer waarschijnlijk minder zouden uitgeven aan cadeaus om hoge rentetarieven en inflatie te beheren, volgens ons meest recente European Consumer Payment Report. In Denemarken, Noorwegen, België, Nederland, Italië en Duitsland lag dit percentage onder de 40%, terwijl een enquête uitgevoerd door Creditfix liet zien dat 55% van de Britse mensen creditcards had gebruikt om te betalen voor afspraakjes.
In sommige landen maakt 1 op de 4 consumenten zich zorgen dat hun partners hen binnen een jaar zullen verlaten als ze niet aan hun cadeauverwachtingen voldoen. Ons onderzoek bij Intrum onthulde bijvoorbeeld dat 24% van de Ierse en Britse respondenten cadeaus voor hun partner beschouwt als een van de gebruikelijke redenen om in creditcardschuld te raken. Deze trends zijn echter niet gelijk verdeeld over alle demografieën.
Trends naar geslacht, leeftijd en nationaliteit
Volgens het European Consumer Payment Report van Intrum voelen millennials de druk sterker dan oudere generaties, waarbij 21% zegt dat uitgaven aan cadeaus hen in creditcardschuld brengen, vergeleken met slechts 6% van de babyboomers. Millennials waren ook eerder geneigd te denken dat hun partner hen zou verlaten als ze geen geld aan cadeaus zouden uitgeven, met 19% tegenover 4% van de babyboomers.
Mannen voelen ook iets meer druk, waarbij 18% van de mannen cadeaus als de belangrijkste reden noemt om in creditcardschuld te raken, vergeleken met 12% van de vrouwen, en mannen zijn 6% meer geneigd om zich zorgen te maken dat hun partner hen zonder romantische geschenken zou verlaten.
Waar je bent in Europa kan van invloed zijn op hoe waarschijnlijk het is dat je het risico loopt om schulden aan te gaan voor romantische verwennerijen. Ook volgens het European Consumer Payment Report gaf 48% van de respondenten in Portugal romantische afspraakjes op als een van de eerste kosten om te verminderen bij financiële druk, in tegenstelling tot slechts 13% van de Esten.
"Het is jammer dat de druk om geld uit te geven aan romantiek voor sommigen zo hoog is, omdat we uit eerste hand de effecten zien die problematische schulden kunnen hebben op relaties en geestelijke gezondheid," zegt Anna Fall, Chief Brand & Communications Officer van Intrum. "We geloven dat openlijk praten over schulden en financiële stress met je partner de beste manier is om het probleem aan te pakken en zorgen te verminderen."
Communicatie helpt op elk moment. Deze aanpak kan je helpen om te voorkomen dat je te veel uitgeeft deze Valentijnsdag en een gezond financieel partnerschap op te bouwen, maar het sluit ook aan bij onze gehele benadering bij Intrum, waarbij we mensen helpen die in de schulden zijn geraakt hun opties te begrijpen, zodat we een betalingsplan kunnen opzetten dat voor hen werkt.