Intrum - "We verdienen geen geld aan mensen in de schulden - maar aan mensen die hun schulden aflossen"
Mensen ontmoeten met schulden, met empathie luisteren en hen vervolgens helpen terug te keren naar een gezonde economie. Dat is de dagelijkse business voor het incassobedrijf Intrum.
"Onze missie is om onze opdrachtgevers betaald te krijgen door hun klanten in staat te stellen te betalen. Pas wanneer mensen hun financiën op orde hebben, hebben we ons doel bereikt," zegt Guy Colpaert, Managing Director bij Intrum Benelux.
Veel mensen denken dat we anderen willen imponeren, of dat we alles doen om geld binnen te halen voor onze onze opdrachtgevers. Maar onze missie draait om het zien van beide kanten van de medaille en het helpen van de partijen naar een duurzame oplossing, zowel schuldeisers als degenen die moeite hebben met betalen. We kunnen daar alleen komen als we iedereen behandelen met waardigheid, respect en empathie.
Het doel - een gezonde economie
Want de realiteit is dat Intrum geen geld verdient aan mensen met schulden, maar aan mensen die ze kunnen afbetalen.
Voor ons is het doel wat we een gezonde economie noemen, waar onze klanten betaald krijgen en mensen met schulden deze kunnen aflossen en verder kunnen gaan in het leven. Het is pas dan dat het een win-winsituatie wordt voor beide partijen.
De eerste stap om iemand te kunnen helpen, is luisteren naar hoe hun situatie eruitziet.
Er zijn incassozaken die ontstaan door onachtzaamheid of onwetendheid, maar vaak hebben mensen die we ontmoeten schulden omdat er iets groots is gebeurd in hun leven, zoals ziekte, scheiding of overlijden.
De rol van Intrum is om die neerwaartse spiraal te doorbreken. Luisteren, het grotere plaatje zien, de mogelijkheden vinden en bijvoorbeeld suggesties doen voor een afbetalingsplan dat daadwerkelijk beheersbaar is voor de individuele persoon.
Het is pas dan dat de persoon die hulp nodig heeft, motivatie vindt en zijn eigen drijvende kracht voor verandering ontdekt.
Relaties opbouwen
Om daar te komen, is het essentieel om een veilige en duidelijke omgeving te creëren.
We besteden veel tijd aan het opbouwen van relaties, zodat de persoon die we helpen vertrouwen krijgt in zijn dossierbeheerder. Het afbetalen van een groot bedrag is niet iets dat je in een week doet, maar het vereist zowel tijd als geduld, en een langetermijnplan dat duurzaam is.
En uiteindelijk leidt het vaak tot positieve feedback van de klant.
We houden altijd een enquête na afsluiten van een dossier en vragen wat mensen vinden van hoe we onze klanten behandelen. Wat we meestal tegenkomen zijn positieve reacties en waardering voor hoe we onze missie hebben uitgevoerd. Het valt op dat we een positief verschil maken in het leven van mensen. Daarom gaan mijn collega's en ik elke dag met trots naar het werk.