Waarom een kredietbeleid in uw bedrijf niet mag ontbreken
In een kredietbeleid wordt beschreven waar, wanneer en hoe u met een klant zakendoet.
Ook moet erin staan dat u altijd over bepaalde informatie moet beschikken: de bedrijfsnaam, het klantnummer en het facturatieadres voor al uw klanten, en informatie over wie er voor die account over de vereiste bevoegdheden beschikt.
Daarnaast moet het beleid informatie bevatten over een eventuele creditcheck van een klant, en wie daar verantwoordelijk voor is. Als een klant wil onderhandelen over een langer dan gebruikelijke betalingstermijn, dan moet u weten wie de bevoegdheid heeft om dat goed te keuren.
Stel een formele routine op voor facturatie en opvolging
Het is ook een goed idee om uw algemene routines voor facturen, herinneringen en andere vereisten te formaliseren. Hoeveel dagen na de vervaldatum stuurt u een herinnering? Wat rekent u eventueel aan voor een herinnering? Als de herinnering ook niet wordt betaald, belt u de klant dan op of geeft u het dossier meteen door aan een incassobureau? Zo ja, hoeveel dagen na de herinnering?
En uiteraard moet het beleid informatie bevatten over de kredietwaardigheidsvoorwaarden waaraan een klant moet voldoen om krediet te krijgen. Klanten met een kredietrating onder een bepaald niveau vraagt u best om vooraf te betalen. Daardoor verlaagt u het risico van wanbetaling en beschermt u uw bedrijf.
De meeste grote bedrijven beschikken over een kredietbeleid, maar dat beleid moet ook in de hele organisatie worden bekendgemaakt, zodat iedereen de richtlijnen volgt. Maar ook voor kleine ondernemingen is een eigen kredietbeleid belangrijk. Als facturen niet worden betaald, kan dat een rem zetten op de groei van het bedrijf of zelfs het voortbestaan in het gedrang brengen.
Hulp nodig in verband met het kredietrisico en uw facturatie?
Intrum beschikt over een enorme hoeveelheid gegevens en kan bogen op een ruime ervaring als het gaat over klantenrisico en betalingen. We kunnen uw bedrijf helpen om klanten op kredietwaardigheid te controleren en op te volgen en kunnen uw facturen en herinneringen uit handen nemen als u hulp nodig hebt. We helpen onze opdrachtgevers om succesvol te zijn door goed voor hun klanten te zorgen. Uw reputatie en merk zijn bij ons in goede handen.