Incasso van leningen aan kmo's – 6 uitdagingen waaraan banken het hoofd moeten bieden

De wereld ziet er vandaag heel anders uit dan enkele jaren geleden. Een wereldwijde pandemie en een onstabiel politiek klimaat hebben de Europese economie en het betalingslandschap verstoord, met gevolgen voor bedrijven in alle maten en gewichten.

Vooral kmo's zijn kwetsbaar voor veranderingen in vraag en aanbod. Zij zijn immers afhankelijk van een gezonde liquiditeitspositie om aan hun eigen schuldverplichtingen te voldoen.

Kredietverstrekkers in heel Europa moeten zorgen voor een effectieve en discrete inning van de kredieten die aan kmo's zijn verstrekt. Als gevolg van de pandemie zijn die kredieten voor een groot deel gedekt door een garantie van de overheid, wat betekent dat er overheidsgeld op het spel staat.

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen waaraan banken het hoofd moeten bieden?

1. Middelen:

Veel banken waren niet voorbereid op een groot volume aan te innen betalingen. In het recente verleden waren er onder kmo's maar weinig wanbetalers. Daardoor beschikken veel kredietverstrekkers niet over de capaciteit om toenemende volumes van niet-renderende leningen te verwerken. Een snelle opschaling van middelen is moeilijk, want dat vereist extra gespecialiseerd personeel en investeringen.

2. Technologie:

Voor banken die met oude systemen werken, kan het moeilijk zijn om vorderingen op doeltreffende wijze te innen, en om de best-in-class-norm van vandaag te halen, zijn er aanzienlijke investeringen vereist. Met grote volumes is het voordeel van baanbrekende technologie en digitale inningsmogelijkheden een belangrijke factor voor efficiëntie, de customer journey en de winstgevendheid.

3. Afleiding:

De tijd van het management, IT- en organisatiemiddelen moeten in eerste instantie worden gebruikt om nieuwe klanten te winnen en bestaande klanten te behouden. Banken die succesvol willen zijn, moeten hun programma's voor productinnovatie, digitalisering en kostenefficiëntie wijden aan hun kernactiviteiten en zich niet laten afleiden door de inning van niet-renderende leningen.

4. Volumes:

Afhankelijk van de snelheid van het economische herstel en het verdere verloop van de wereldwijde gezondheidscrisis zou het aantal niet-renderende leningen drastisch kunnen schommelen. Er zijn echter zo veel kmo-kredieten dat zelfs een gering wanbetalingspercentage aanzienlijke inningsuitdagingen met zich meebrengt.

5. Balans:

Banken die deze uitdagingen niet naar behoren aanpakken, zien dat op korte en middellange termijn weerspiegeld in hun resultaten. Als ze nu investeren in gespecialiseerd talent, data, systemen en analyses, zullen ze vervolgens moeten herstructureren nadat de piek achter de rug is. Uit eerdere ervaringen blijkt dat bij uitbesteding aan een gespecialiseerde leverancier, het inningspercentage minstens 10% hoger ligt – op termijn een enorm verschil in opbrengsten.

6. Klantervaring:

Banken hebben uiterst bekwame professionals en procedures nodig om te kunnen omgaan met bedrijven in alle mogelijke omstandigheden – van noodlijdende bedrijven tot klanten die er weer bovenop komen en andere die terugbetaling proberen te vermijden. Een waaier van digitale opties en een klantgerichte benadering zijn vanuit een ethisch en reputatiegebonden standpunt essentieel.

Het belangrijkste is dat banken en hun partners oplossingen op maat aanbieden voor specifieke omstandigheden – dat is de beste manier om een hoger inningspercentage te garanderen en een positieve klantervaring te bieden.
Stanislav Krasnodemskyi, M&A Director bij Intrum

Wat kunt u doen om de risico's te beperken?

Als deze uitdagingen niet worden aangepakt, hebben ze een negatieve impact op de winstgevendheid. Banken hebben nood aan bekwame partners die hen kunnen helpen om oplossingen op maat te ontwerpen die passen bij hun individuele portefeuilles. Als Europa’s toonaangevende debiteurenbeheerder is Intrum een belangrijke beheerder van kmo-kredieten. Wij staan klaar om banken te helpen om oplossingen te vinden voor hun niet-renderende leningen – van het beheer tot de verkoop van portefeuilles en afsplitsingen.

Neem contact met ons op via het onderstaande formulier om met ons te praten over uw vereisten.

Vraag prijsofferte

Kies de credit management diensten die u interesseren & ontvang een prijsvoorstel.


Vraag prijsofferte voor één of meerdere van onze diensten. Wij verwerken uw gegevens zo spoedig mogelijk en contacteren u met een prijsvoorstel op maat.

Vul de velden in en klik "verzenden":