Valentijnsdag zonder financiële stress: Achteraf betalen als redding voor millennials
Valentijnsdag is voor veel Nederlanders een moment om hun liefde te tonen met cadeaus en speciale uitjes. Echter, steeds meer consumenten voelen de druk om meer uit te geven dan ze zich kunnen veroorloven. Volgens het European Consumer Payment Report 2024 geeft maar liefst 63% van de consumenten aan geld uit te geven aan dingen die hun sociale leven onderhouden, zoals het kopen van cadeaus of het bijwonen van speciale evenementen. Van deze groep blijkt 45% meer geneigd om aankopen te doen bij webshops die de mogelijkheid bieden om achteraf te betalen. Bij millennials, de generatie die tussen 1981 en 1996 is geboren, ligt dit percentage zelfs op 60%.
Achteraf betalen – of Buy Now, Pay Later (BNPL) – is een steeds populairder betaalmiddel geworden, vooral tijdens de feestdagen en bij speciale gelegenheden zoals Valentijnsdag. Het lijkt een gemakkelijke oplossing voor consumenten die snel iets willen kopen zonder meteen het volledige bedrag te betalen. Maar deze betaalmethode kan de financiële druk verhogen, vooral voor jongere generaties.