41% jongeren verwacht nooit een eigen huis te kunnen kopen
Dit blijkt uit het European Consumer Payment Report 2019. Het rapport is een jaarlijkse thermometer voor het betaalgedrag van consumenten en is uitgevoerd in 24 Europese landen. In Nederland zijn 1000 consumenten ondervraagd.
De krapte op de woningmarkt en de druk op pensioenen hebben invloed op het spaargedrag van Nederlanders. Jongeren sparen ondanks hun pessimisme voor een eigen huis en vanaf het 38ste levensjaar sparen mensen vaker voor een comfortabel pensioen. Er zijn ook zorgen. Ouders maken zich zorgen of hun kinderen het zich kunnen permitteren het huis uit te gaan. En verwachten dat ze hen financieel moeten blijven ondersteunen. In het algemeen is de betalingsmoraal van consumenten gestegen. Rekeningen worden vaker op tijd betaald.
Het leven wordt duurder
Nederlanders voelen dat het leven duurder wordt. Een kwart van de Nederlanders heeft na het betalen van hun rekeningen niet genoeg over om het einde van de maand te halen. Een deel vindt zelfs dat ze geen waardig bestaan heeft (17%). In vergelijking met vorig jaar is dit aantal gedaald (20%). De helft van alle ondervraagden geeft aan te merken dat de rekeningen harder stijgen dan ze met hun inkomen kunnen bijbenen. Deze geldzorgen hebben een negatief effect op het welzijn voor ruim een derde van de bevolking (36%). Als mensen kunnen sparen, doen ze dat vooral (74%) voor onverwachte uitgaven. 42% is ontevreden over het bedrag dat ze maandelijks kunnen sparen, vrouwen (47%) vinden dit vaker dan mannen (37%).
Zorgen over een comfortabel pensioen
Jongeren zijn verdeeld over hun pensioen. Een deel vindt het een ver van hun bed show: jongeren tussen de 18 en 21 jaar (38%) geven aan liever nu geld uit te geven dan voor hun pensioen te sparen. Het pensioen is voor slechts 16% van de jongeren een spaardoel. Hoe ouder de ondervraagden, hoe meer zorgen over het pensioen en hoe meer er wordt gespaard voor de oude dag. De helft van de 45-54 jarigen is niet zeker van zijn pensioen.
Rekeningen worden vaker op tijd betaald
Het afgelopen jaar is de betalingsmoraal van Nederland verbeterd. 73% van de Nederlanders heeft in de voorbije 12 maanden geen facturen te laat betaald. In 2018 was dit nog 58%. Vorig jaar was de voornaamste reden dat men het betalen van rekeningen vergat. Dit jaar betalen meer Nederlanders hun rekening te laat omdat ze het geld er niet voor hebben. (55% versus 39% vorig jaar). Het aantal consumenten dat meer dan vijf facturen te laat betaald heeft is ten opzichte van vorig jaar gehalveerd. Nederlanders boven de 45 jaar betalen minder vaak een rekening te laat dan hun jongere landgenoten.
Carlijn Hofland, marketing en communicatie directeur van Intrum Nederland, ziet duidelijk een toename in financiële zorgen terug in de cijfers: “Je ziet dat er meer zorgen zijn over het stijgen van rekeningen en een comfortabele toekomst in de vorm van een eigen huis of pensioen. Een reactie hierop is dat mensen hier wanneer mogelijk geld voor opzij leggen. Een goede ontwikkeling vinden we dat het rapport laat zien is dat rekening vaker op tijd worden betaald. Een goede betalingsmoraal is cruciaal voor een gezonde economie.”