Eén op de drie Nederlanders laat rekening vaker liggen: geldgebrek meest genoemde oorzaak
Amsterdam, 4 oktober 2023 – Steeds meer Nederlanders kampen met geldproblemen, blijkt uit het jaarlijkse European Consumer Payment Report (ECPR) van credit managementorganisatie Intrum, onder 1.000 Nederlandse consumenten. Zo geeft bijna een derde (30%) van de Nederlanders aan dat ze in de afgelopen twaalf maanden minimaal één of meerdere keren een rekening niet of te laat hebben betaald. Vorig jaar lag dit percentage lager. Toen liet 23 procent zijn rekening vaker liggen.
Geldgebrek speelt grote rol
Bijna de helft (47%) van de Nederlanders geeft geldgebrek aan als belangrijke reden voor het niet of later betalen van hun rekeningen. Ook dit percentage is met ruim 10 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Andere redenen voor het niet of later betalen van rekeningen zijn simpelweg het vergeten om te betalen (47%), gevolgd door technische issues tijdens het betaalproces (12%) en het feit dat er op een bepaald moment onvoldoende saldo was door achterstallige uitbetalingen vanuit overheidsinstanties (6%). Verder heeft 15 procent van de Nederlands, in het afgelopen jaar, minimaal één of meerdere keren de limiet van hun creditcards bereikt of zelfs geld geleend om rekeningen te kunnen betalen.
Nederlanders zijn kritisch als het gaat om welke rekeningen ze voorrang geven. Als eerst worden de woonlasten betaald. Het betalen van de hypotheek (30%) en de huur (29%) zijn rekeningen die door Nederlanders het belangrijkst vinden. De rekening van het gas, water en elektra (19%) sluit de top drie af. Het is duidelijk dat variabele lasten minder prioriteit hebben.
Bedrijven dubbel geraakt
De gestegen loonkosten, maar ook de stijging van energie- en grondstofprijzen hebben het afgelopen jaar stevig ingehakt op de winstmarges van bedrijven. Daar bovenop komt nu het groeiende probleem van geldgebrek onder consumenten met wanbetaling als gevolg. Geldgebrek (47%) is echter niet de enige reden waarom Nederlanders te laat betalen. Ongeveer de helft van de consumenten die laattijdig betalen, doet dat omwille van administratiestress of laksheid (47%). Eén op tien betaalt zelfs bewust te laat om zelf langer over zijn geld te kunnen beschikken. Ze gebruiken hun leveranciers als bank.
Aan de armoede in Nederland lijkt geen einde te komen. Ook ons onderzoek laat zien dat er dit jaar meer Nederlanders kampen met geldproblemen. Steeds vaker wordt er geld geleend of wordt het limiet van creditcards bereikt, waardoor er als het ware gaten worden gevuld met gaten. Het is dan ook niet gek dat mensen hun rekeningen gaan prioriteren en bepaalde rekeningen laten liggen omdat het saldo ontoereikend is. Dit kan leiden tot risicovolle situaties. Uiteindelijk is het geen optie om rekeningen te laten liggen. Hoe dan ook moeten deze betaald worden. Bedrijven kunnen hier veel in doen. Door een schuldenaar persoonlijk te benaderen en de oorzaak van de schulden te achterhalen, kan er gekeken worden naar een oplossing op maat. Deze maatschappelijk verantwoorde manier van incasseren zal op langere termijn leiden tot een betere relatie met de klant, een goede reputatie en blijvend concurrentievoordeel. En ook voor de consument, die in financieel zwaar weer verkeert, is het belangrijk het gesprek aan te gaan bij de organisatie of instantie waar de rekening open blijft staan. Door over de financiële situatie, hoe vervelend deze ook is, te praten kan er vaak een persoonlijke oplossing worden gecreëerd. Want met het niet betalen van rekeningen, stapelen de problemen zich alleen maar op.Guy Colpaert, Managing Director Intrum Benelux
Over het European Consumer Payment Report
Het European Consumer Payment Report (ECPR) is uitgevoerd door Longitude in opdracht van Intrum en werd afgenomen tussen juli 2023 en augustus 2023 in 20 verschillende Europese landen. In totaal namen 20.000 personen deel aan het onderzoek. Het volledige rapport zal in november 2023 verschijnen.
Over Intrum
Intrum is de toonaangevende leverancier van Credit Management Services met een aanwezigheid in 24 Europese landen. Intrum helpt bedrijven om succesvol te zijn, door voor hun klanten te zorgen. Dit met oplossingen om de cashflow en winstgevendheid te verbeteren en consumenten en bedrijven terug te helpen naar een financieel duurzame situatie. Het bedrijf heeft circa 10.000 toegewijde medewerkers die ongeveer 80.000 bedrijven in heel Europa bedienen. Het hoofdkantoor van Intrum is gevestigd in Stockholm, Zweden en het aandeel Intrum is genoteerd aan de Nasdaq te Stockholm. Ga voor meer informatie naar www.intrum.com.