Millennials betalen vaak te laat, baby boomers hebben moeite met digitale betaalmethoden

Generationele verschillen dragen bij aan het ontstaan van schulden. Generaties verschillen sterk in hoe zij omgaan met gezinsbudgetten en persoonlijke financiën, blijkt uit het European Consumer Payment Report 2024 van credit management bedrijf Intrum. Deze verschillen hebben invloed op het al dan niet tijdig in orde brengen van betalingen. Zo betalen millennials vaak te laat, terwijl baby boomers moeite hebben met het gebruik van digitale betaaltools. Het personaliseren van betalings-, facturatie- en incassoprocessen op basis van de behoeften van verschillende generaties kan een relevante oplossing zijn.

Millennials: late betalers zonder reserve

Het probleem van gemiste betalingen is vooral zichtbaar bij millennials, geboren tussen 1981 en 1996. Millennials in Nederland kampen vaak met hogere schulden: twee op de drie gebruikt krediet (creditcard, lening) om rekeningen te betalen, en 63 procent maakt gebruik van Buy Now, Pay Later opties in winkels en webshops. 60 procent geeft regelmatig meer uit dan ze zich kunnen veroorloven. Bovendien leven veel millennials van salaris naar salaris en zijn weinig voorbereid op financiële risico’s. 19 procent zou een onvoorziene kostenpost van € 200 niet kunnen betalen zonder een lening aan te gaan. Bijna een op de vier millennials (28%) voelt zich genoodzaakt om minder aan luxe uit te geven, en 22 procent heeft onvoldoende geld voor vakanties of concerten.

Dit is deels te verklaren door de levensfase waarin deze generatie zich bevindt. Veel Nederlanders tussen de 28 en 43 jaar kopen hun eerste gezinswoning, wat vaak de start is van hoge maandlasten voor een hypotheek. Het is ook de periode waarin veel koppels kinderen krijgen, wat de gezinskosten aanzienlijk verhoogt.

“Het is aannemelijk dat startende gezinnen moeite ervaren om hun financiën op orde te houden. Ook echtscheidingen, die binnen deze leeftijdsgroep het vaakst voorkomen, zijn erg disruptief en kunnen een bron van financiële zorgen en oorzaak van onbetaalde rekeningen zijn.” zegt Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux. “De combinatie van stijgende uitgaven en onvoorspelbare veranderingen maakt het voor millennials een uitdaging om hun financiële situatie stabiel te houden.”

Generation X: Zelfredzaam en pragmatisch in financiële keuzes

Generation X, geboren tussen 1965 en 1980, is de generatie die het minst afhankelijk is van krediet. Bijna zeven op de tien (68%) gebruikt nooit een creditcard of lening om rekeningen te betalen, wat hun zelfredzaamheid en onafhankelijkheid weerspiegelt.

Het pragmatisme en aanpassingsvermogen van Generation X komt ook tot uiting in hun betalingsgedrag. Ze laten zich minder snel afschrikken door moeilijk te gebruiken online platformen complexe beveiligingscontroles. Toch stelt de helft een betaling uit als een betalingsherinnering als deze als te dwingend wordt ervaren.

Baby boomers: Stipt, maar vaker moeite met digitale betaalopties

Negen op de tien babyboomers, geboren tussen 1945 en 1964, betaalden het afgelopen jaar al hun rekeningen op tijd, waarmee zij de meest stipte betalers zijn. Toch wordt bijna de helft van deze generatie afgeschrikt door moeilijk te gebruiken online betaalplatformen en onbekende betaalmethoden.

Generation Z: betere betalers dan millennials, maar gevoelig voor impulsaankopen

Binnen de jongste generatie betaalde slechts 30 procent dit jaar één of meerdere rekeningen te laat. Dit heeft deels te maken met het feit dat veel jongeren, geboren tussen 1998 en 2012, nog bij hun ouders wonen en niet verantwoordelijk zijn voor uitgaven zoals huisvesting en voeding.

Echter, deze generatie doet het vaakst impulsaankopen 49 procent en voelt zich minder schuldig dan andere generaties wanneer ze meer uitgeven dan ze zich kunnen veroorloven.

Nood aan het personaliseren van de betaal- en incassoreis

Intrum concludeert uit de studie dat Nederlandse bedrijven betalingsproblemen deels kunnen voorkomen door beter in te spelen op het uiteenlopende betalingsgedrag van verschillende generaties. Hiervoor ziet het bedrijf mogelijkheden in nieuwe technologieën, zoals AI. Intrum benadrukt echter ook het belang van het vinden van de juiste balans tussen efficiëntie en empathie, vooral in situaties die gevoelig liggen, zoals financiële zorgen.

“ AI-gedreven oplossingen kunnen afbetalingen zodanig afstemmen zodat bijvoorbeeld millennials profiteren van flexibelere betalingsregelingen, terwijl baby boomers sneller worden doorverwezen naar een contactpersoon voor persoonlijk advies. ” zegt Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux. “Bovendien bieden deze tools inzicht in individuele verschillen binnen generaties, die vroeger vaak onder de radar bleven. Zelf zijn we alvast AI-tools beginnen uitwerken in de vorm van Inio en Ophelos. Dankzij meer dan 400 real-time gescreende parameters gaan deze tools verder dan de traditionele manier van segmentatie. En dat levert resultaten op: beter betalingsgedrag en hogere inningspercentages.”

European Consumer Payment Report downloaden

European Consumer Payment Report 2024
European Consumer Payment Report 2024 - Download het volledige rapport via de knop hierboven