Nieuwe AI-tool Intrum signaleert vroegtijdig kans op probleemschulden

Nieuwe AI-tool Intrum signaleert vroegtijdig kans op probleemschulden

Intrum lanceert als eerste in Europa een AI gedreven benadering voor schuldinvordering.

Met Intrum – Ophelos, zoals de tool heet, is de credit managementorganisatie in staat om in een vroeg stadium te signaleren of iemand kans heeft op probleemschulden. Digitale gesprekken in de tool worden door AI gemonitord op zo’n zeshonderd variabelen, zoals tone of voice, het moment van contact of de manier van contact. Hierdoor kan het slimme systeem bepalen of iemand potentieel risico loopt om problematische schulden te ontwikkelen. In zo’n geval zoekt het gespecialiseerde klantteam samen met de betreffende persoon naar een passende oplossing om langdurige problemen te voorkomen. Deze ontwikkeling is een baanbrekende stap in de wereld van incasso’s en schuldinvordering. Hiermee draagt Intrum bij aan het oplossen van maatschappelijke problematiek.

Meer hulp beschikbaar

Een groot voordeel van de inzet van Intrum – Ophelos is dat schuldinvordering in hoge mate geautomatiseerd kan worden. Dit sluit aan bij de behoefte van mensen met betalingsachterstanden. Vanwege schaamte geeft 62 procent [ES1] de voorkeur aan een automatische bericht boven persoonlijk contact. Negentig procent van de betalingsachterstanden betreft een incidentele gebeurtenis waarbij mensen prima zelf in staat zijn om de betaling alsnog te voldoen. Door deze verdere automatiseringsslag komt er bovendien kostbare menskracht vrij bij Intrum. Deze capaciteit kan de organisatie nu inzetten voor de kleine groep mensen die hulp nodig heeft bij het voorkomen en oplossen van probleemschulden.

 

Ik ben erg trots op de lancering van Intrum – Ophelos. Met deze baanbrekende oplossing combineren we honderd jaar ervaring in credit management met de nieuwste technologische oplossingen. Dit brengt onze maatschappij een stap dichterbij naar een schuldenvrije toekomst.
Guy Colpaert

Persoonlijke aanpak op maat

De nieuwe AI-tool is onderdeel van het platform Intrum – Ophelos, dat een totaaloplossing biedt voor mensen met betalingsachterstanden. Op één plek kunnen schuldenaren schulden inzien, kiezen uit verschillende betalingsopties, een persoonlijk plan opstellen en op verschillende manieren contact opnemen met de klantenservice van Intrum. Met deze op maat aanpak is Intrum in staat de customer journey aan klantzijde enorm te verbeteren en hiermee een grote stap te zetten op het gebied van sociaal incasseren. Daarnaast hebben bedrijven dankzij de uitgebreide analytics-mogelijkheden van de nieuwe oplossing een gedetailleerd inzicht in hun debiteurenportefeuille.

Met de inzet van een machine learningmodel zijn we in staat om voor iedere klant een individuele betrokkenheidsstrategie te creëren. Elk contactmoment is uniek, wat leidt tot een aanzienlijke verbetering in de klantbeleving. Na het succes in het Verenigd Koninkrijk zijn we dankzij de samenwerking met Intrum ook in andere landen in staat om mensen met financiële problemen te ondersteunen.
Paul Chong, Chief Operating Officer en Co-Founder van Ophelos

Meer weten over Intrum-Ophelos?

Maak direct een afspraak!